Uczniowie uczą uczniów

Drukuj
Kategoria: Szkoła z Klasą
Opublikowano Barbara Siwuk

Uczniowie uczą uczniów!

6 marca 2015 roku w klasie IV a odbyła się niezwykła lekcja. W ramach  programu Szkoła z Klasą 2.0 uczniowie tej klasy realizują w II semestrze ścieżkę Uczymy innych. Trzy uczennice, które zdecydowały się podjąć prowadzenia lekcji dla kolegów z klasy , wspólnie z nauczycielem przygotowały lekcję języka polskiego z wykorzystaniem narzędzi Technologii Informacyjno- Komputerowej.

 

Trzeba przyznać, że dziewczęta włożyły wiele wysiłku w opracowanie zajęć , ponieważ ich ambicją było osiągnąć  założone cele lekcji w  atrakcyjny dla kolegów sposób. Młode nauczycielki podeszły do zadania bardzo odpowiedzialnie. Z pomocą polonistki zaplanowały przebieg dwugodzinnej lekcji na temat: Czy musimy się kiedyś pożegnać z baśniami? Dziewczynki  miały bardzo dużo pomysłów, z niektórych trzeba było zrezygnować ze względu na ramy czasowe lekcji. Przygotowanie zajęć wymagało od nich wiele pracy w czasie wspólnych spotkań, ale dziewczynki poradziły sobie znakomicie.

Lekcja zaczęła się od niespodzianki- jedna z prowadzących zachorowała. To zmusiło nas do błyskawicznego wprowadzania koniecznych zmian (tu musiała pomóc nauczycielka), ale poradziliśmy sobie z zaistniałą sytuacją. Ostatecznie Nadia i Natalka rozpoczęły lekcję od pracy uczniów z Internetem- czwartoklasiści poszukiwali ciekawostek na temat baśniopisarzy w różnych źródłach i prezentowali je  kolegom. Później po lekturze wiersza szukali odpowiedzi na pytania: Czy kiedyś trzeba wyrosnąć z czytania baśni? Co nam daje kontakt z baśniami?  Następnie uczniowie w grupach ustalali na podstawie konkretnych utworów  cechy baśni , a potem próbowali sami ułożyć baśń i ocenić efekty pracy swojej i kolegów, przy czym wykazali się prawdziwym  obiektywizmem ( wszystko pod czujnym okiem młodych nauczycielek).

Następny fragment lekcji był  dla czwartoklasistów bardzo ekscytujący, ponieważ dziewczęta opracowały dla kolegów zabawę utrwalającą wiedzę o baśniach- przeprowadziły grę Z jakiej to baśni?  Zadania dla uczniów miały formę prezentacji multimedialnej, a każdy chciał się wykazać. Nic dziwnego, że chwilami emocje uczniów brały górę nad dyscypliną lekcji…

Wszyscy byli zadowoleni z przebiegu zajęć: prowadzące, uczniowie i nauczyciel. Natalka i Nadia poznały smak pracy nauczycielskiej, a koledzy wysoko ocenili pracę swoich koleżanek i chcą więcej takich lekcji. Być może dziewczęta złapały bakcyla i ta przeprowadzona dla kolegów lekcja będzie nie tylko przygodą i pięknym wspomnieniem po latach… W każdym razie można powiedzieć, że „pierwsze koty za płoty”!